Opgave A - Dyrehold
Regnorm i glas/regnormefarm
1. Jeg har valgt en børnehaveklasse som målgruppe. Dyreholdet kan være med til at lære målgruppen at omgåes dyr, drage omsorg og at lære dyrene og sig selv at kende. Børn er nysgerrige og opmærksomme på alt, der kribler og kravler, og bør understøttes i dette, for på den måde at bibevare deres interesse i dyr. (Natur og Udeliv - Uderummet i pædagogisk praksis, Ejbye-Ernst. N, Stockholm, D. Hans Reitzels forlag, 2015. s.110)
2. Forståelse af dyret, hvilke ting kræver dyret for at kunne overleve og trives? At målgruppen kan tage ansvar for dyret og viser interesse i dette.
3. Til at starte med, vil jeg tage målgruppen med ud og grave regnormene op. Så skal de placeres i et rent syltetøjsglas med huller i låget, hvor der skiftevis er strøet sand og jord, så der bliver dannet varierende lag. Hvert lag skal fugtes en smule med vand. Regnormene skal ligge mellem de to nederste lag. Til sidst kan man lægge lidt foder i, som feks. revet gulerod, blade eller andet plantemateriale på toppen. Regnormene skal så placeres et mørkt og køligt sted, som feks. i en papkasse eller et lukket skab. Herefter kan målgruppen tage glasset ud, for at studere ormenes færden, og hvordan de hiver føden ned i jorden, gennem deres små gange. (https://www.skoven-i-skolen.dk/content/regnorm-og-nedbrydning)
4. Dyreholdet med regnorm giver god anledning til at snakke om det kredsløb, som nedbrydning og kompostering er. Og det symbiotiske forhold mellem regnorm og planter. Regnormen nedbryder plantemateriale, laver kompost af det, som planterne så kan anvende til næring. Desuden tilfører regnormens gange i jorden nødvendigt ilt til jordlagene, som også gavner planternes rødder.(https://www.skoven-i-skolen.dk/content/regnorm-og-nedbrydning)
5. Jeg vil kigge efter, om målgruppen udviser interesse, om de selv tager initiativ til at hive regnormene frem, for at se om de har spist den føde, der er blevet lagt i glasset.
Ingen kommentarer:
Send en kommentar