Opgave A - Dyrehold
Regnorm i glas/regnormefarm

1. Jeg har valgt en børnehaveklasse som målgruppe. Dyreholdet kan være med til at lære målgruppen at omgåes dyr, drage omsorg og at lære dyrene og sig selv at kende. Børn er nysgerrige og opmærksomme på alt, der kribler og kravler, og bør understøttes i dette, for på den måde at bibevare deres interesse i dyr. (Natur og Udeliv - Uderummet i pædagogisk praksis, Ejbye-Ernst. N, Stockholm, D. Hans Reitzels forlag, 2015. s.110)
2. Forståelse af dyret, hvilke ting kræver dyret for at kunne overleve og trives? At målgruppen kan tage ansvar for dyret og viser interesse i dette.

4. Dyreholdet med regnorm giver god anledning til at snakke om det kredsløb, som nedbrydning og kompostering er. Og det symbiotiske forhold mellem regnorm og planter. Regnormen nedbryder plantemateriale, laver kompost af det, som planterne så kan anvende til næring. Desuden tilfører regnormens gange i jorden nødvendigt ilt til jordlagene, som også gavner planternes rødder.(https://www.skoven-i-skolen.dk/content/regnorm-og-nedbrydning)
5. Jeg vil kigge efter, om målgruppen udviser interesse, om de selv tager initiativ til at hive regnormene frem, for at se om de har spist den føde, der er blevet lagt i glasset.
Ingen kommentarer:
Send en kommentar