onsdag den 28. august 2019

Dyrehold opgave C

Dyrehold opgave C

1. Beskriv et pædagogisk forløb i forbindelse med oprettelsen af dyreholdet og i tiden efter...  

Jeg ville starte med at tage målgruppen med ud i skoven, for at grave regnorm op. På denne måde kommer forståelsen for deres naturlige levested også med i forløbet. Dernæst vil jeg bringe regnormene med hjem til institutionen, hvor jeg ville sætte målgruppen til, måske i par af 2, at banke huller i låget til et syltetøjsglas. Derefter skal lagene af sand og jord laves. Ormene kommes i, og lidt plantemateriale på toppen. Derefter skal ormene stå i mørke. Evt. en papkasse. Herefter ville jeg tage en spørgsmålsrunde med målgruppen, omkring hvad de tror, der kommer til at ske nede i glasset? 

Dagen efter, ville jeg bede dem om at tage deres glas frem, så de kan se, hvad ormene har lavet i løbet af natten. De vil kunne se, at jord og sandlagene er begyndt at blive blandet sammen, efterhånden som ormene har bevæget sig rundt og muligvis har de spist lidt af plantematerialet.

Billedresultat for regnorm i glas

Efterfølgende kunne man lave forsøg med forskellige typer af føde til ormene. Det kunne feks. være en stump gulerod, en skive agurk, brød, forskellige blade, brød, kød, døde insekter eller andre ting, for så at se, hvad ormene spiser først og hvad de bedst kan lide. 

Billedresultat for regnorm terrarie

Til sidst, når målgruppen har fået mere viden omkring regnorm, ville jeg lave en aktivitet, hvor de selv skulle udforme en "pasninsmanual" til deres regnorm. Den kunne indeholde levesteder, føde, dag/nataktive og en beskrivelse af regnormen, rent fysisk.

2. Pædagogens rolle.

Som pædagog har jeg ansvaret for at dyreholdet etableres. Jeg skal forberede målgruppen på det der skal ske forinden, samt understøtte dem med faglig viden om dyrene, som jeg skal have tilegnet mig forinden. Regnorm kræver ikke den store daglige pasning, bortset fra lidt føde. Her ville det være oplagt at få indlagt et "regnorme tjek", som en del af hverdagen i institutionen, så målgruppen lige har været henne og kigge til deres regnorm, om de nu har mad, før de tager hjem. I henhold til indkøb, så skal jeg som pædagog have anskaffet syltetøjsglas, nogle søm, en hammer og et par spader til indsamling og oprettelse af dyreholdet. Når dyreholdsforløbet er ovre, kan man fint tage med målgruppen ud i samme skov, som man samlede regnormene ind i, og sætte dem fri igen.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar