mandag den 2. september 2019

Dyrehold opgave E

Dyrehold opgave E


1. Hvilken ny viden fik du selv gennem arbejdet med dyreholdet?

Førhen har jeg kun stiftet bekendtskab med regnorm i form af madding til fiskeri. Jeg har igennem forløbet her skulle sætte mig ind i deres livscyklus, anatomi, foretrukne levesteder og føde. Jeg er også blevet mere opmærksom på de kompetencer der skal til, for at understøtte læring indenfor dette felt.

2. Hvilke etiske spørgsmål giver dyreholdet mulighed for at arbejde pædagogisk med?

Er det ok at holde dyr indespærret? Er det synd for dem? Livet for dyr i naturen er barskt. Det er konstant kamp om føde. I et bur, bliver de fodret hver dag og skal ikke kæmpe for maden. 

3. Hvilke perspektiver tænker du dyrehold har?(Almen dannelse, den åbne skole...)

Jeg tænker dyreholdet giver en muligheden for at lære målgruppen lidt om at passe på dyr, om dette så er i store eller små omfang, så er det med til at lære en at begå sig og opføre sig ansvarligt overfor dyr. Jeg tænker, at det kan være gavnligt for målgruppen, i det at det også kan lære dem om at begå sig socialt. Eftersom de lærer at opføre sig respektabelt og ordentligt overfor dyrene, så er det muligt at disse karaktertræk bliver overført til deres væremåde overfor  deres medmennesker. Jeg mener helt sikkert, at dyreholdet kunne hjælpe mange børn og unge med socialiseringskomplikationer med at komme ud af sin skal, og få dannet sig selv socialt. Dét at nogle børn kan have et fælles tredje i regnormefarmen, kan sørge for at der bliver dannet vigtige relationer.

4. Hvilke gode oplevelser gav dyreholdet anledning til?

Dyreholdet har for mig givet anledning til at få mere viden om et dyr, som jeg egentlig har "brugt" meget, uden rigtigt at vide noget om det. Det har været sjovt at se, hvordan ormene lavede gange i jorden, og hvordan de hev deres føde ned for at spise det.  

1 kommentar:

  1. Hejsa - her kommer vores feddback på opgave E. Fint at opgaverne A-D nu også er på din blog. Det kunne være spændende hvis du foldede dette mere ud " Jeg er også blevet mere opmærksom på de kompetencer der skal til, for at understøtte læring indenfor dette felt" - hvilke roller har du som pædagog i forhold til dette?
    Omkring dyreetik - underbyg gerne med litteratur. Er dyr til børn. Er børn til dyr (afsnitttet Den etiske dimension s.12-19). Har du også overvejet lærings perspektiver til udvikling af naturfalige kompetencer (din opgave D)?
    Vh Ib og Ida

    SvarSlet