søndag den 8. september 2019

K4 aktiviteter

Makreltur i Åbenrå/røgning af fangst


Vi begyndte vores lille fisketur omkring 17-tiden i den sydlige del af Åbenrå havn. Her havde jeg for et par dage siden oplevet store stimer af makrel, så forventningerne var høje. Jeg brugte det første stykke tid på at få klargjort stænger og grej, så de andre i studiegruppen kunne prøve kræfter med fiskeriet.

Efter en kort demonstration af, hvordan man kaster, haler ind med korte ryk(jigging) og hvordan man klargjorde til næste kast, var folket i gang.

Det var for nogen rigtig lang tid siden, at de havde fisket, men jeg synes nu alligevel, at det hurtigt kom tilbage til dem, og de blev faktisk ganske hæderlige til at kaste i løbet af aftenen.

En KÆMPE havørred springer helt fri af vandet, ganske tæt!
Fiskeriet er dog meget sløvt til at starte med. Vi ser ikke rigtigt nogle fisk i overfladen, men pludselig hopper en rigtig stor havørred helt tæt ved kanten af molen, vi står på. Jeg skifter Asbjørns makrelforfang ud med et tobis-lignende blink, og sætter ham på den opgave, at fange den. Tiden går og vi mærker ikke nogle hug... Men pludselig har jeg bid! Fisken hopper dog af, efter kun 5 sek. Resten af aftenen sker der ikke noget. Strømmen er vendt og vinden helt løjet af.
Da vi ikke fanger makrel eller ørred, beslutter vi os for at prøve at ryge nogle sildefileter, som vi havde taget med som madding. Rygningen går ganske godt, men vi kom nok til at salte fisken lidt for kraftigt. Det endelige resultat ligner noget fra en fin Bornholmsk ret, men er ganske uspiseligt.

Da klokken begynder at nærme sig 21, beslutter vi at indstille fiskeriet. Mine studiekammerater er trætte, da de ikke er vant til at fiske i så stort et omfang. 

1 kommentar:

  1. super at i kom afsted, men ærgerligt at I ikke havde held i sprøjten.

    SvarSlet